ساگا ، محصول جدید زاگرس خودرو:

 


هم اكنون شركت‌هاي زاگرس خودرو، كرمان موتور و بن رو در تلاش براي ورود و بعد توليد خودروهاي ساگا، ليفان و سي‌نيا هستند تا سهمي از بازار خودروهاي جديد را به دست آورند اين در حالي است كه تعرفه 90درصدي واردات خودرو كه به واسطه دريافت عوارض جانبي به 115درصد هم رسيده مشكلات بسياري را براي خودروسازان بخش خصوصي به همراه داشته است. هر چند اين تعرفه به نفع بخش دولتي است، اما علاوه بر
وارد كنندگان بخش خصوصي مصرف‌كنندگاني كه به دنبال تنوع در سبد خودروي كشور هستند نيز در اين ميان متضرر مي‌شوند.
به طوري كه به گفته مهرداد غلامي مدير فروش شركت زاگرس خودرو، ساگا محصول جديد اين شركت كه در كشور مالزي با قيمتي معادل 10هزار دلار به فروش مي‌رسد به واسطه تعرفه 115درصدي در ايران با قيمتي معادل 20هزار دلار عرضه خواهد شد. گفته غلامي نشان دهنده آن است متقاضيان اين خودروي ارزان‌ قيمت بايد آن را به عنوان خودرويي با قيمت متوسط خريداري كنند.
از سوي ديگر غلامي معتقد است كه در صورت آغاز توليد اين خودرو در كشور و به دليل تعرفه بالا براي CKD‌ قيمت اين خودرو كاهش نامحسوس خواهد داشت كه باز هم با قيمت عرضه شده در مالزي قابل مقايسه نيست.
ساگا جايگزين ويرا
با توقف توليد ويرا در شركت پروتون مالزي شركت زاگرس خودرو توليدكننده محصولات اين شركت در كشور تصميم گرفته پس از اتمام تعهدات خود در قبال ثبت نام كنندگان، توليد اين خودرو را در كشور متوقف كرده و ساگا محصول جديد پروتون مالزي را جايگزين ويرا در خط توليد كند هر چند پيش از اتمام مذاكرات براي توليد ساگا مسوولين شركت زاگرس خودرو GEN2‌ را جايگزين ويرا در اين شركت اعلام كرده بودند اما ظاهرا با اتمام مذاكرات و حصول توافقات ساگا كه به لحاظ قيمتي با ويرا در يك سطح قراردارد قرار است جايگزين ويرا شود.
مهرداد غلامي مدير فروش شركت زاگرس خودرو در نشست خبري كه چهارشنبه بعد از ظهر در اين خصوص برگزار شد، گفت: توليد ويرا از يك سال گذشته در شركت پروتون مالزي متوقف شده به همين دليل از سال آينده و با اتمام تعهدات شركت در قبال ثبت نام كنندگان توليد آن در زاگرس خودرو متوقف و ساگا جايگزين آن خواهد شد.
غلامي با اشاره به اين كه در ابتدا قرار بود GEN2 جايگزين ويرا شود در اين خصوص مي‌گويد: ساگا به دليل آن كه در رنج قيمتي ويرا قرار دارد مي‌تواند جايگزين مناسبي براي ويرا باشد و با توجه به اتمام مذاكرات با شركت پروتون مالزي قرار است كه اين خودرو جايگزين ويرا شود.
غلامي در ادامه مي‌گويد: در فاز اول 5هزار دستگاه ساگا وارد كشور مي‌شود و پس از راه‌اندازي خط توليد اين خودرو در تير ماه سال آينده توليد آن در شركت زاگرس خودرو آغاز و 50درصد خط به اين خودرو تعلق خواهد گرفت.
به گفته غلامي هم اكنون ويرا در مالزي با قيمتي معادل 10هزار دلار به فروش مي‌رسد اما تعرفه 90درصدي كه به همراه ساير عوارض مختلف به 115درصد مي‌رسد موجب شده كه اين خودرو در كشور با قيمت 19 تا 21ميليون تومان عرضه شود.
غلامي در پاسخ به اين پرسش كه با راه‌اندازي خط توليد آيا قيمت ساگا كاهش خواهد يافت يا خير، افزود: در كوتاه مدت امكان كاهش قيمت وجود ندارد بلكه فقط مي‌توان بازار خودرو را تا حدودي كنترل كرد و جلوي افزايش قيمت خودرو را گرفت اما اگر توليد خودرو به صورت 100 درصد CKD آغاز شود قيمت آن حدود دو ميليون تومان كاهش مي‌يابد و در صورتيكه بتوانيم به 60درصد ساخت داخل برسيم امكان كاهش قيمت تا 6ميليون تومان نيز وجود دارد.
وي ادامه داد: اما امكان رسيدن به بيش از 40درصد ساخت داخل براي ما وجود ندارد و اين به دليل آن است كه براي رسيدن به ساخت داخل بيش از 40درصد بايد وارد مقوله موتور شد كه فعلا اين امر براي ما امكان‌پذير نيست.
به گفته غلامي برنامه زاگرس خودرو تا پايان سال 2009 ميلادي توليد 5هزار دستگاه ساگا است كه با اين تيراژ رقابت با خودروهايي كه در يك سطح قرار دارند لزومي ندارد.
غلامي معتقد است ساگا از لحاظ فني مي‌تواند با تندر-90 و از لحاظ قيمتي با تويوتا ياريس رقابت كند اما به دليل آنكه تيراژ آن محدود است امكان رقابت آن با تندر-90 از لحاظ قيمتي وجود ندارد.
توقف توليد ويرا در حالي است كه هم‌اكنون شركت زاگرس خودرو به دليل تاخير در برنامه توليدي خود نتوانسته به تعهدات خود در قبال ثبت‌نام‌كنندگان عمل كند و با وجود تاخير بسيار هنوز زمان تحويل اين خودرو به ثبت‌نام كنندگان نامشخص است.
غلامي در اين خصوص مي‌گويد حدود 1500 دستگاه از تعهدات خودروي ويرا باقي مانده كه اين تعداد طي چند ماه آينده تحويل ثبت‌نام كنندگان خواهد شد اما به دليل آنكه شركت زاگرس خودرو براي توليد 5هزار دستگاه قطعه خريداري كرده اين تعداد بايد به توليد برسد و پس از آن توليد اين خودرو متوقف خواهد شد.
غلامي در پاسخ به اين پرسش كه با توقف توليد ويرا برنامه شركت زاگرس خودرو براي خدمات پس از فروش اين خودرو به چه صورت خواهد بود، اظهار داشت: پس از توقف ويرا و براساس قانون موجود براي ارائه خدمات پس از فروش تا 10 سال قطعات اين خودرو را تامين خواهيم كرد و هيچ مشكلي براي ارائه خدمات به اين خودرو وجود نخواهد داشت.
واردات SUV پروتون
غلامي در ادامه اين نشست خبري در خصوص ساير برنامه‌هاي شركت زاگرس خودرو گفت: در ايران، خودروي شاسي بلند طرفدار بسياري دارد به همين دليل ما سعي داريم از سال آينده خودروي SUV شركت پروتون مالزي را كه شبيه MPV رنو است، وارد كنيم.
غلامي در ادامه مي‌گويد: علاوه بر واردات خودرو SUV از اواخر سال جاري خط توليد GEN2 نيز در شركت زاگرس خودرو راه‌اندازي خواهد شد.
به گفته غلامي قرارداد ساخت GEN2 اواسط هفته گذشته و با حضور نخست‌وزير كشور مالزي و احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري منعقد شد كه ما معتقديم عقد اين قرارداد موجب افزايش تيراژ توليد و حمايت بيشتر پروتون از زاگرس خودرو خواهد شد.

+ نوشته شده توسط امیر حسین عبـــدی در 87/11/05 و ساعت 12:7 |


Powered By
BLOGFA.COM